FUE Metoden

FUE metoden er en nyere hårtransplantasjons metode som gir pasientene permanente og naturlige resultater. FUE, står for «Follicular Unit Extraction» som betyr hårsekk ekstraksjon, som er en hår transplantasjon metode. FUE er den mest effektive hår transplantasjon metoden som vokser raskest og hjelper skallethet problemer.

PRP Metoden

PRP står for «Platelet Rich Plasma» som betyr blodplaterikt plasma. Det er en behandling hvor blod celler blir injisert under skalpen, man bruker kun pasientens eget blod og det er ingen risiko for allergiske reaksjoner. Blodplatene inneholder vekstfaktorer som stimulerer hårfolliklene til økt vekst og revitalisering av håret.

Vanlig skallethet

Ca. 400.000 norske menn og ca. 100.000 norske kvinner sliter med hårtap som overstiger ca. 100 hårstrå om dagen. 40 prosent av norske menn har hårtap i forskjellige grader ved fylte 35 år.

Den mest vanlige type hårtap hos menn og kvinner er vanlig skallethet (Alopecia androgenetica) som er en mannlig type håravfall, dette er årsaken til 95 prosent av hårtap os menn. Vanlig skallethet forårsakes av tre faktorer; alder, arv og menger av kjønnshormonet testosteron i huden.

Mennesker i forskjellige alder og begge kjønn kan rammes av andre årsaker enn vanlig skallethet, som flekkvis skallethet (alopecia ateata), denne årsaken er sjelden. De fleste som er angrepet av denne typen er barn og ungdom. I fleste tilfeller er det forbigående hårtap, og håret vil komme tilbake i løpet av ett år. I noen alvorlige tilfeller kan det foregå helt til personen mister alt hår på hodet (alopecia totalis) og hår på kropp som øyenvipper og øyenbryn (alopecia universalis. Årsaken til flekkvis skallethet er enda ukjent.

Hårtap kan komme av flere sykdommer, eks ved sykdommer i skjoldbruskkjertelen, kjønnssykdommer, høy feber, sukkersyke, leddgikt, alvorlige infeksjoner. Behandling av visse krefttyper kan også gi hårtap. Hvis sykdommen er forbigående kommer håret tilbake til sin normale vekst.

Kvinner utsettes for tynnere hår og hårtap på grunn av mye kjemiske behandlinger, bleking, farging, trekk og drag i håret som ved bruk av visse typer Extensions, stramme hestehaler og fletter. Over lengre tid kan dette ødelegge hårrøttene og gi hårtap. Kvinner sliter også med forbigående hårtap i en til seks måneder etter fødsel, noen får hårtap ved bruk av p-piller. Psykisk stress og akutte stressperioder er også en stor grunn til hårtap